Archief

Prestatievoetbal vanaf volgend seizoen op zaterdag

Het volgende bericht waarin een en ander wordt toegelicht is zojuist naar de pers gestuurd:

SPIJKENISSE, 20 Maart 2014. Binnen voetvalvereniging vv Hekelingen zijn in het verleden vaker discussies geweest of de overstap gemaakt zou moeten worden van prestatievoetbal op zondag naar prestatievoetbal op zaterdag. Nu is deze keuze weer actueel. Tijdens de laatste ALV is het bestuur van vv Hekelingen verzocht e.e.a. nogmaals met de betrokken zondag teams te bespreken en toe te lichten. Thans kan het bestuur unaniem aan de leden mededelen dat vv Hekelingen gaat stoppen met het zondagvoetbal voor het eerste en tweede team en voor het seizoen 2014-2015 gaat starten met prestatief voetbal op de zaterdag. Het recreantenvoetbal (van lagere teams) op zondag, waar een deel van het ledenbestand vertier vindt, blijft wel gehandhaafd.

Het bestuur voert voor de keuze de volgende redenen en motieven aan:
• verandering van vrijetijdsbesteding – zaterdag wordt de dag van de vrije tijd met verplichtingen – partner werkt op zaterdag, zondag wordt steeds meer de nieuwe gezinsdag;
• steeds meer voetballers willen de zaterdagavond op hun manier invullen en daarbij niet gebonden zijn aan het spelen van belangrijke wedstrijden op zondag;
• verminderende publieke interesse voor het zondagvoetbal in het algemeen en dus meer toeschouwers, ook van onze eigen jeugdspelers, op zaterdag. Een vol voetbalprogramma op zaterdag lijkt vooral ook goed voor de kantine-opbrengst;
• binnen vv Hekelingen zelf heeft de laatste jaren de eigen jeugd meer voor het zaterdagvoetbal gekozen en is de aanwas voor de zondagafdeling vanuit de vereniging steeds beperkt geweest. Doorstroming van A-jeugd naar seniorenteams werkt op zaterdag doorgaans soepeler dan op zondag;
• het blijkt steeds lastiger om alle functies binnen de vereniging, met name op de zondag, ingevuld te krijgen en te houden en alle taken kwalitatief verantwoord en met voldoende en gewenst enthousiasme uitgevoerd te krijgen;
• ook vanuit de huidige selectie(s) wordt aangedrongen voor prestatievoetbal op zaterdag;
• een overstap naar het zaterdagvoetbal zou tot meer aanwas kunnen leiden met mogelijke terugkomst van getalenteerde oud vv Hekelingen-spelers bij prestatievoetbal op zaterdag;
• omdat meer regionale clubs overgaan van prestatievoetbal op zondag naar zaterdag wordt het waarschijnlijker dat we ook in een regionale Voorne-Putten poule komen met meer lokaal publiek en minder reistijd bij uitwedstrijden.
Natuurlijk zal het selectie-elftal in de laagste klasse (4de klasse zaterdag tegen 4de klasse zondag nu) beginnen. Het bestuur is er echter van overtuigd, dat met de talentvolle (jeugd)spelers die de vereniging rijk is en blijven, gebouwd kan worden aan een nieuw sportief fundament. Dit biedt nieuwe kansen en stimulansen voor de gehele vereniging!