Archief

Statement bestuur vv Hekelingen

Het ware verhaal is naar onze mening geheel anders en is niet terug te vinden in de diverse publicaties over deze kwestie.

Op dinsdagavond 29 oktober 2013 vond er een ingelaste bestuursvergadering plaats. Deze extra vergadering vond plaats naar aanleiding van de teleurstellende resultaten van ons eerste zondag elftal (3 nederlagen op rij) en de schandalige nederlaag van zondag twee (12-4 uit tegen DRL met 6 à 7 spelers uit het eerste zondag elftal).

Deze vergadering werd onderbroken door de aankomst van een delegatie van het eerste zondagelftal. Deze delegatie wou met het bestuur praten over de training(en) door Jan Poortvliet. Tevens kwam de email van de spelers van zondag 1 ter sprake die al reeds verstuurd was naar de redactie van VoetbalRotterdam.nl. Naar inziens van het bestuur van vv Hekelingen is dit een foute manier van communiceren en onderhandelen. Eerst wordt het mes op de keel gezet en vervolgens mogen we alleen “Ja” zeggen (= wegsturen Jan Poortvliet en aanhouden van René Milot) en het is natuurlijk naïef om te denken dat een ingezonden mededeling aan een redacteur nog kan tegen worden gehouden van publicatie, in dit geval op internet. Één en ander had eerst intern moeten worden besproken zonder tussenkomst van de pers.

Wij betreuren derhalve de genoemde impulsieve actie richting de pers. In plaats van door het bestuur beoogde positieve publiciteit door het trainen onder een WK-international, is dit compleet anders uitgelegd, en heeft dit geresulteerd in een negatieve publiciteitsstroom in diverse media, terwijl we naar onze mening met onder andere de opening van het nieuwe sponsorhome, ons nieuwe scorebord, en onze intentie voor het plaatsen van advertenties voor wedstrijden van het eerste in dezelfde media, gemeend hadden de weg naar boven te hebben gevonden.

Jan Poortvliet hadden we gevraagd om een paar trainingen op BVO-niveau te verzorgen en heeft helemaal niets te maken met de op non-actief gestelde René Milot. Sterker nog. René Milot had aan het begin van het seizoen juist om extra technische ondersteuning gevraagd. Hieraan heeft het bestuur van vv Hekelingen gehoor geven door de aanstelling van Christiaan Toering als Technisch Directeur en interim bestuurslid technische zaken en door middel van de trainingen op BVO-niveau door Jan Poortvliet. Het mogen trainen onder Jan Poortvliet (WK-deelnemer in 1974 en 1978) zou juist een groot voorrecht moeten zijn voor vierde klasse spelers.

Deze kwestie gaat over de feitelijke macht binnen de vv Hekelingen. Is de leiding van de vv Hekelingen in handen van het bestuur of in handen van de spelers van zondag 1 ? Nimmer zal het huidige bestuur van vv Hekelingen zich op een dergelijke wijze laten chanteren en de leiding uit handen geven aan individuen die een paar jaar in ons eerste zondag elftal willen voetballen.

De uitspraken van Christiaan Toering worden verkeerd uitgelegd. Natuurlijk was het tijdstip ongelukkig gekozen. Het zijn wel uitspraken die je vaker hoort van een nieuwe trainer en/of een nieuwe technische verantwoordelijke die net een nieuwe groep van de oude technische staf heeft geërfd, na teleurstellende resultaten. De meeste onder ons zullen nog wel de gelijkluidende uitspraken van Ruud Gullit herinneren toen hij net bij Feyenoord was aangetreden, na reeks van slechte resultaten. De uitspraak van Christiaan betekent natuurlijk niet dat iedereen van het eerste zondag elftal direct aan de kant zou worden geschoven. Dit is in een lopend seizoen gewoon heel erg moeilijk. Natuurlijk moet in termijn iedereen vrezen voor zijn plekje bij zondag 1. Hoe komen we anders weer van de laagste zondag klasse naar bijvoorbeeld klasse 2 ?

Vv Hekelingen is een mooie club en moet ook een mooie club blijven. Naast recreatief voetbal wil vv hekelingen ook weer de opleidingsvereniging van de regio zijn. Ook prestatiegericht voetballen behoort tot onze ambities (zie bijvoorbeeld ons jeugdplan). Wij vinden de vierde klasse een onwaardige klasse om in uit te moeten komen. Bij deze mooie club met zijn mooie accommodaties hoort een veel hogere klasse.

Het bestuur van vv Hekelingen