Vandaag zaterdag 10-9-16 een ochtendje voetbal kijken.

Als vrijwilliger op voetbal vereniging v.v. Hekelingen verveel ik me nooit.

Als EHBO’er en lid van de Normen en Waarde commissie kijk ik soms misschien net iets anders naar wedstrijden. Vandaag leuk om gewoon te observeren wat er gebeurd op de velden.

F, E, D allemaal aan het voetballen.
Schitterend om te zien dat wanneer hekelingen een doelpunt tegen krijgt de coach van de F (Dennis) op een hele leuke positieve manier de jongens weet te motiveren en zelfs daar de uitleg in weet te verbergen hoe het beter moet. Zo hoort het en niet veel later scoort hekelingen klasse.

Een veldje verder een duel in de E waar heel leuk gevoetbald word de nummers 1 en 2 tegen elkaar. Ook hier word positieve coaching gegeven. En de ouders zijn positief fanatiek niets mis mee.

Volgende veld D wedstrijd, oei hier gaat het wat feller er aan toe niets mis mee. Helaas wat negatieve ouders van de bezoekende partij die niet al te vriendelijk zijn. Even observeren.
Al snel is te zien dat de bezoekende partij net iets meer van de gemenigheidjes is, waar helaas de spelers van Hekelingen zich door laten beïnvloeden en gaan schelden en of het zelfde terug gaan doen.

De scheids heeft dit prima in de gaten en spreekt de spelers ook regelmatig aan.

Helaas word er af en toe nog wel eens onderscheid gemaakt in de groet, ik ben van mening dat wanneer een Ferrari 120 mag, een Lada dit ook mag. Maar door de grote van een speler word er nog wel eens in het nadeel van de grotere persoon gefloten.

De coach van de tegenstander jut de jongens in de kleedkamer op feller te spelen en niet op de scheids te letten want uit speel je altijd tegen 12 man?? Even gevraagd wat hij bedoeld aangezien er zeer sportief gefloten word. Een grote schrik want ja dit hat niet gehoord of gezegd mogen worden ;).

Een aantal spelers is in de 2e helft continue spelers van v.v. Hekelingen aan het opjutten en irriteren een aantal spelers worden hier zo boos om dat er dingen gezegd worden die niet kunnen. Ook hier heeft de scheids het bij het juiste eind.

De frustraties nemen toe en daar gaat de eerste kaart komen, volkomen terecht.
De tegenstander staat met 10 man, je ziet al aankomen dat het een optel som is en niet veel later krijgt ook een speler van Hekelingen een kaart. Deze flipt behoorlijk en ik besluit even een babbeltje met hem te maken.

De beste jongen luistert naar wat ik zeg en snapt wat ik zeg en is niet meer boos of gefrustreerd om dat hij een kaart kreeg. Een scheids telt alles op en op een gegeven moment is de maat vol.

De wedstrijd verliep hard maar waren er echt bewuste vals spel momenten ja 3x waarvan 2x een kaart voor is gevallen.

Helaas maakte de coach van de tegenstander de opmerking heren ik wil niet dat jullie zo vals spel spelen als Hekelingen. Hier over gesproken met de desbetreffende coach en die gaf aan niet blij te zijn met het fysieke spel. Gevraagd was het fysiek en sportief of onsportief “ja wel sportief maar wel hard” toen gevraagd speelde jou spelers eerlijk of vaak op het gemene? Toen moest hij bekennen dat ze eigenlijk toch wat onsportief speelden.

Met beide spelers een gesprek gehad en gevraagd waarom kregen jullie een kaart en waarom gebeurde dit. Beide was het eens dat ze anders hadden moeten reageren. Gevraagd wat hadden jullie kunnen doen, ook hier kwamen ze beiden tot de juiste oplossing. Hopelijk hebben ze beide veel geleerd van deze wedstrijd.

De coach van de tegenstander en de ouder van de speler om wie het ging, waren positief verrast om de manier hoe we dit bespraken met de kinderen en hoe we er mee omgingen. Ik zeg dat is een gewonnen punt hierdoor ziet de tegenstander dat we als sportieve club staan die niet van onsportief gedrag houd zowel niet van de tegenstander als van ons eigen v.v. Hekelingen.

Ook waren er van de kant van Hekelingen supporters boos omdat de coach niet eerder ingreep en desbetreffende speler of spelers wisselden. De coach stond daar alleen, moest vlaggen en had spelers te kort. Een coach kan niet alles alleen dus ouders sta op en stoop die mouwen op en help waar nodig, in plaats van commentaar te hebben.

Vervolgens weer een volgende wedstrijd deze nog geen 2 minuten bezig en waar er geen bal in de buurt is verzwikt er één zijn enkel. Gelukkig direct kunnen koelen en kunnen helpen.

Ook hier worden we direct bedankt voor de snelle hulp en de goede assistentie.

Je kunt op een vereniging er voor kiezen om een wedstrijd te kijken en een mening te hebben, ik vind het heerlijk om als vrijwilliger te kunnen helpen waar nodig.

Samen met vrijwilligers kunnen we de club maken en verbeteren.

Zomaar een verslag van een vrijwilliger.